Pages

Followers

21 September 2011

SeMbELiT LaGI...oH..TiDaKKkkk.....

Bercerita pasal sembelit memang ngeri bukan bila mendengarnya...kalu kita orang dewasa yg mengalaminya pun tidak begitu selesa..manakan pula si anak kecil yang mengalaminya..oh tidak...menitik air mata ini bila tengok keadaan Along sembelit..kemain la meneran untuk mengeluarkan sisa-sisa yang tidak diperlukan dalam tubuh badannya tetapi hasilnya tiada...menggigil-gigil tubuh anak kecil ini menerannya..alangkah kecewanya hati bila melihat usaha Along yang bersungguh-sungguh itu tidak mendatangkan kejayaan pada dirinya..kenapa la ianya terjadi pada anak ku?memang betol kata Doktor budak2 CP selalu sembelit. Tapi kalau la hari2 macam tu kesiannya anak ibu untuk menghadapinya..Doktor memang ada memberikan ubat Lactul untuk diberikan kepada Along untuk melembutkan najisnya..kadang2 aku tidak memberikan ubat itu pada Along..Untuk pengetahuan, Along ni bukan jenis yang membuang setiap hari..hormon badannya sama seperti ibunya..2 atau 3hari simpan baru membuang..jika diberikan ubat Lactul tu pada Along setiap hari pun sama jer, bukan jenis diberikan ubat setiap hari dia akan membuang pada setiap hari..sama jer aku rasa lebih baik diberikan ubat itu 2 atau 3 hari sekali..salah tak aku berlaku sedemikian? tapi bila difikirkan sampai bila Along harus bergantung kepada ubat tersebut setiap hari untuk selama hidupnya. Kejam kah aku melakukan sedemikian pada Along? mungkin orang akan bertanggapan sedemikian pada aku...lantak lah orang nak kata apa..aku ada cara aku yang tersendiri..mungkin jijik bagi sesetengah orang..tapi tidak pula bagi aku..bila Along beriya2 meneran untuk membunag sisa najisnya..aku akan cuba membantunya..aku akan membantu menekan-nekan disekitar buntutnya supaya najis itu mudah untuk keluar..YA! Alhamdulillah memang usaha aku berjaya tapi sedikit rasa sakit bagi Along untuk menahannya..aku akan sapukan sedikit minyak pada sekitar kawasan buntutnya yang agak kemerah2an itu..tentang najisnya memang sangatlah keras...masyaAllah..kesiannya bila kenangkan nasib anak ku ini.. Ibu akan pastikan setiap hari Along dapat minum air Gulkos secukupnya untuk memudahkan Along membuang najis. Wahai en.sembelit...tolonglah jangan kau dekati anakku lagi...kasihanilah dia...

3 comments:

  1. sabar ye dear...cuba bg mkn betik sikit...

    salam kenal...terus follow sini...

    ReplyDelete
  2. salam perkenalan..thanks a lots bagi tips yg sgt berguna..nanti nak try la..

    ReplyDelete
  3. cha pun sedih tengok along..hukhukhuk

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...